PENGENALAN
Menurut Nik
Safiah Karim dalam Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga, suatu wacana yang mantap haruslah
mempunyai kohesi dan koheren selain daripada mengandungi maklumat baru dan lama
serta boleh difahami oleh pendengar atau pembaca. Kohesi atau tautan bermaksud
keserasian hubungan antara unsur-unsur
linguistik. Pertautan yang ada dalam sesuatu wacana akan mewujudkan
perkaitan antara sesuatu perkataan, frasa
atau ayat dengan perkataan sehingga
membentuk kesatuan. Koheren pula boleh
dijelaskan sebagai runtutan atau kesinambungan idea yang terdapat dalam
sesebuah wacana sehingga menjadikan sesebuah teks itu bermakna dan berkembang
isi penceritaannya. Demi mewujudkan pertautan dan kesinambungan antara ayat
dengan frasa dalam wacana, penanda wacana digunakan.
Harimurti
Kridalaksana (1982), penanda wacana didefinisikan sebagai rangkaikata yang
berfungsi menghubungkan sesuatu idea,
hujah dan pandangan seseorang semasa menulis atau berucap. Penanda wacana adalah
frasa yang dijadikan sebagai perangkai ayat untuk nenentukan perkaitan atau
kesinambungan antara satu idea dengan idea yang lain dalam sesuatu ayat atau
perenggan. Penanda wacana digunakan
untuk memantapkan wacana dan mewujudkan
pertalian isi atau maklumat pada perenggan pertama dengan perenggan seterusnya.
Penggunaan penanda wacana yang kurang tepat akan menyebabkan seluruh wacana
tidak mempunyai kesatuan dan pautan cerita yang tidak lengkap. Akibatnya,
pembaca atau pendengar akan gagal memahami maklumat dan penerangan yang hendak
disampaikan oleh penulis atau penutur. Ketepatan aspek penanda wacana akan
mempengaruhi pengolahan dan strukur ayat dalam perenggan. Penanda wacana yang
tepat perlu untuk menghurai maklumat
utama agar wujud kesinambungan dengan isi huraian atau maklumat sampingan.
Dalam erti kata lain, penanda wacana
amat penting untuk menyempurnakan tautan isi-isi atau maklumat dalam sesebuah
esei atau pengucapan.
2.0 FUNGSI PENANDA WACANA DALAM WACANA
BAHASA MELAYU
Merujuk pada
Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga, Nik Safiah Karim telah menetapkan
sekurang-kurangnya terdapat lima jenis
penanda wacana yang digunakan dalam Bahasa Melayu iaitu : penanda penghubung,
penanda rujukan, penanda penggantian, penanda leksikal dan penanda elipsis atau
pengguguran. Penanda wacana menjalankan beberapa fungsi yang berbeza seperti
membawa maksud : a) urutan, b) penyataan semula, c) rumusan, d) tempat, e) perbandingan dan f) pengesahan. Namun, dalam membincangkan fungsi penanda
wacana, hanya empat fungsi yang paling utama akan dibincangkan dengan lebih
terperinci iaitu : i) menunjukkan maksud tambahan, ii) menjelaskan maksud bertentangan, iii)
menerangkan sebab dan akibat serta
iv) menunjukkan tempoh waktu.
2.1 MENUNJUKKAN
MAKSUD TAMBAHAN.
Razali Yahya
dalam Sistem Bahasa UPSR mengkategorikan penanda wacana jenis ini merujuk
kepada perkara tambahan atau perihal selanjutnya kepada perkara yang telah
dinyatakan sebelumnya. Penanda wacana ini
juga fungsi untuk memberi penerangan meluas tentang sesuatu
topik yang telah dibincangkan. ontohnya,
lebih-lebih lagi, malahan, lagi pun,
justeru, di samping itu, sejajar dengan itu, tambahan pula, sehubungan dengan
itu, selain itu, dan selanjutnya.
Berikut adalah lain-lain contoh berserta ayatnya :
a) Kami berjaya
menjawab semua soalan yang dikemukakan oleh para hakim. Ini bererti, kamilah pemenang pertandingan kuiz itu.
b) Kami amat
tertarik dan kagum melihat seni bina bangunan bersejarah itu. Pendek kata, lawatan ini amat bermakna
buat kami.
2.2 MENUNJUKKAN
MAKSUD SEBALIKNYA ATAU BERTENTANGAN
Raminah Hj
Sabran (1985) menjelaskan penanda wacana juga berfungsi untuk menerangkan
situasi berlawanan atau pertentangan pada maklumat yang baharu diperkatakan
sebelumnya. Selain itu, penanda wacana ini juga menjelaskan maksud sebaliknya daripada keterangan
dalam ayat terdahulu. Contohnya, sungguhpun,
walau bagaimanapun, walaupun demikian, kendatipun, biarpun begitu, padahal dan sebaliknya. Berikut disertakan contoh ayat bagi menjelaskan lagi
fungsinya.
a) Dia sering
diejek kawan-kawannya lantaran pakaian seragamnya yang kusam dan buruk. Biarpun demikian, dia hanya tersenyum
dan bersabar.
b) Sudah tiga hari
Aiman tidak hadir ke sekolah. Katanya dia demam. Padahal, setiap petang dia berada
di padang bermain bola dengan kami.
Raihana Hamdan
(2007) menjelaskan bahawa fungsi lain penanda wacana adalah bagi mengemukakan
maksud sesuatu yang menerangkan akibat atau kesimpulan daripada perkara yang
telah pun berlaku sebelumnya. Penanda wacana ini juga menerangkan sebab musabab
berlakunya sesuatu. Contohnya, oleh sebab
itu, oleh hal demikian, dengan itu,
maka, lantaran itu, akibatnya, jadi, dan kesudahannya. Berikut adalah fungsinya
dalam ayat:
a) Kecemerlangannya
dalam bidang akademik dan kokurikulum betul-betul membanggakan pihak sekolah. Oleh sebab itu, dia telah dicalonkan
untuk Anugerah Pelajar Cemerlang pada tahun ini.
b) Pak Halim dan
Mak Nab bersungguh-sungguh mempelawa kami bermalam di rumah mereka dan berjanji
hendak membawa kami ke dusun durian pada esok harinya. Jadi, kami bersetuju sahaja kerana kami pun teringin hendak makan
durian.
2.4 MENUNJUKKAN
MAKSUD TEMPOH WAKTU DAN KETIKA.
Nik Safiah Karim
(2009), penanda wacana juga berfungsi untuk menjelaskan urutan masa atau
berlakunya sesuatu secara bersiri. Selain itu, penanda wacana ini digunakan
untuk mengemukakan maksud perkara yang berlaku pada masa itu, selepas atau
sebelumnya. Contohnya, berbalik kepada
hal tadi, akhirnya, sementara itu, sejenak kemudian, seterusnya, selepas itu,
kemudian, dan dalam pada itu. Berikut
adalah contoh ayat bagi menerangkan fungsi penanda wacana ini:
a) Semua tetamu
diarahkan masuk ke dalam dewan kerana majlis akan bermula bila-bila masa. Sejenak kemudian, pengumuman ketibaan
tetamu kehormat dibuat oleh pengacara majlis. Kemudian, kami pun cepat-cepat mengambil tempat.
b)
Sebaik
sahaja kami tiba di pusat membeli-belah terkemuka itu, Datin Mazni bersedia
menunggu kami. Selepas itu, kami di
bawa ke butik Idaman. Dalam pada itu,
saya sempat meninjau sebuah kedai yang menjual kasut wanita.
3.0 PENGGUNAAN
PENANDA WACANA DALAM PERENGGAN.
Seperti yang
telah dibincangkan, penanda wacana mempunyai fungsi yang pelbagai dan digunakan
untuk memperlihatkan kesinambungan idea. Penggunaan penanda wacana dapat
dilihat pada contoh petikan yang disertakan dibawah :
a) Petikan
dari contoh Karangan Terpilih Bahasa Malaysia, Oxford Fajar(2010).
Industri
pelancongan yang kian pesat dapat memberikan peluang kepada masyarakat untuk
mengenali dan mempelajari budaya dan cara hidup pelancong. Di
samping itu, para pelancong pula dapat mempelajari gaya hidup dan budaya
orang Timur. Selain itu, pelancong
juga dapat memberikan inspirasi kepada orang tempatan untuk bekerja lebih keras
demi mencapai kemajuan setanding dengan pelancong yang datang. Hal ini ekoran timbul keyakinan orang tempatan untuk merasai pengalaman menjadi pelancong di luar negara. Tambahan pula, untuk menjadi pelancong,
mereka perlulah mempertingkatkan diri dengan ilmu pengetahuan dan mempunyai
simpanan perbelanjaan yang mencukupi. Hal ini pasti meramaikan golongan
cerdik pandai dan mewah di Malaysia.
Berdasarkan
petikan yang diambil dari contoh karangan terpilih ini, penggunaan penanda
wacana adalah baik namun masih terdapat sedikit kekaburan yang boleh dibaiki. Rangkai
kata ‘Di samping itu’ dan ‘Selain itu’ sesuai digunakan dalam
keterangan teks ini kerana ia menerangkan maklumat tambahan daripada ayat
sebelumnya. Penggunaan rangkai kata ‘ Hal
ini ekoran’ sesuai juga digantikan dengan ‘Hal ini demikian kerana’ dan membawa menerangkan sebab dan akibat
daripada huraian ayat sebelumnya. Penanda wacana seperti ‘Tambahan pula’ lebih sesuai jika digunakan rangkai kata ‘Begitulah
halnya’ kerana ayat ini menerangkan maksud ayat yang sama tara dengan
perkara yang dinyatakan sebelumnya. Penanda wacana terakhir yang digunakan
dalam teks ini iaitu ‘ Hal ini’ sesuai
digunakan dengan fungsinya sebagai kesimpulan daripada maksud ayat-ayat
sebelumnya. Setelah dibuat sedikit penambahbaikan pada penggunaan penanda wacana,
fungsinya semakin jelas dan mudah difahami. Ayat yang sepatutnya ialah seperti
:
……. “Hal ini demikian kerana
timbul keyakinan orang tempatan untuk merasai pengalaman menjadi pelancong di luar negara. Begitulah halnya, untuk menjadi
pelancong, mereka perlulah mempertingkatkan diri dengan ilmu pengetahuan dan mempunyai
simpanan perbelanjaan yang mencukupi.”………..
b) Petikan
cerita cereka kanak-kanak .
Tina
anak tunggal dalam keluarganya. Ayahnya telah meninggal dunia dua tahun yang
lalu. Sejak itu, ibu Tina terpaksa
membuat kuih-muih untuk dijual di pasar bagi menampung perbelanjaan keluarga. Tambahan pula, wang pencen arwah
ayahnya tidak mencukupi menampung kehidupan mereka. Ibu Tina wanita yang kuat
bekerja. Jika waktu siang dia sibuk memasak kuih muih dan berjualan, waktu
malam pula dia akan menyiapkan tempahan baju jiran-jirannya. Akibatnya, ibu Tina sering sakit-sakit.
Oleh itu, Tina terpaksa ponteng
sekolah demi menggantikan ibunya menjual
kuih-muih di pasar. Namun begitu,
tugas baharunya tidak menghalangnya menjadi pelajar yang berjaya. Sebaliknya, jiwa Tina semakin kental
dan bersemangat. Dia berazam untuk belajar lebih tekun demi membela nasib
keluarganya.
Merujuk kepada
petikan cerita cereka kanak-kanak yang dipetik daripada buku ‘Mahalnya Harga
Kejayaan” karya Nik Suhana, teks ini mempunyai wacana yang baik dan mantap. Penggunaan
penanda wacana yang pelbagai dalam teks ini sesuai dengan fungsi dan maksudnya.
Pembaca dapat memahami wacana ini kerana berjaya menepati aspek koheren dan
kohesi. Kesinambungan idea dijelaskan mengikut urutan perkembangan cerita. Rangkai
kata ‘Sejak itu’ bermaksud tempoh
waktu berlakunya sesuatu yang diterangkan dalam ayat. ‘Tambahan pula’ menambahkan lagi keterangan cerita yang
disampaikan. ‘Akibatnya’ sesuai
digunakan sebagai penanda wacana pada ayat ini kerana penulis menjelaskan
rentetan atau kesan daripada cerita sebelumnya. ‘Oleh itu’ pula digunakan dengan tepat untuk menjelaskan maksud
tambahan daripada kesan atau sebab yang diterangkan pada ayat sebelumnya.
rangkai kata ‘Namun begitu’ sesuai digunakan dalam wacana ini kerana
menerangkan perkara yang bertentangan dari maksud cerita sebelumnya.
perkembangan isis cerita dijelskan lagi dengan
penggunaan penanda wacana ‘ Sebaliknya’ yang juga merujuk situasi
yang berlawanan daripada situasi yang diterangkan di awal penceritaan. Penggunaa
penanda wacana yang tepat menjadikan wacana ini mempunyai rentetan dan bertautan cerita yang mudah
difahami oleh pembaca khasnya pembaca kanak-kanak.
c) Petikan
contoh karangan tidak berformat.
Dengan
menyertai Rakan Muda Rekreasi, kita dapat mengisi masa lapang dengan pelbagai
aktiviti lasak yang berfaedah seperti merentas hutan, perkhemahan, mendaki
gunung dan berakit. Hasilnya, Kita
dapat menambah pengetahuan serta pengalaman. Dengan ini,, dapatlah kita menjadi individu yang lasak, kreatif dan berani
menghadapi cabaran hari muka. Selain
itu, kita dapat mendisiplinkan diri mematuhi arahan jurulatih atau
peraturan yang dikenakan. Sehubungan
dengan itu, Rakan Muda Rekreasi adalah sebahagian daripada usaha negara untuk
mencapai Wawasan 2020. Oleh sebab itu,
penyertaan pelajar dan belia dalam Rakan Muda Rekreasi amat-amat dialukan. Hal ini demikian kerana negara
memerlukan golongan muda yang cekal, berdisiplin, berilmu dan mempunyai
ketahanan diri yang kukuh untuk menerajui negara pada masa akan datang.
Berpandukan
petikan rencana di atas, terdapat penggunaan penanada wacana yang kurang tepat
dalam wacana ini. Penanda wacana yang pertama digunakan pada baris ayat ketiga
didapati kurang tepat. ‘Hasilnya’
merujuk kepada maksud kesan atau akibat daripada maksud ayat sebelumnya.
Rangkai kata yang patut digantikan ialah ‘Di
samping itu’ kerana dapat menunjukkan ada perkaitan yang setara dengan
maksud ayat sebelumnya. rangkai kata ‘Dengan ini’ dan ‘Selain itu’ sesuai digunakan pada ayat kerana dapat menerangkan huraian
tambahan daripada penyataan sebelumnya. Penanda wacana berikutnya iaitu ‘Sehubungan dengan itu’ kurang sesuai
digunakan sebaliknya digantikan dengan rangkai kata ‘Lebih-lebih lagi’. Rangkai kata ini menunjukkan maksud penekanan
dan kesetaraan kepada isu yang dinyatakan sebelumnya. rangkai kata ‘Oleh sebab itu’ dan ‘Hal ini demikian’ sesuai digunakan
kerana ia menunjukkan maksud kesan atau akibat daripada tindakan yang
diterangkan dalam ayat sebelumnya. Penggunaan penanda wacana yang sesuai di
akhir petikan ini menjadikan pembaca lebih memahami isu yang
dibincangkan. Setelah dibuat beberapa pindaan pada penggunaan penanda wacana,
petikan yang yang seharusnya adalah seperti berikut :
“ Dengan menyertai Rakan Muda Rekreasi, kita dapat
mengisi masa lapang dengan pelbagai aktiviti lasak yang berfaedah seperti
merentas hutan, perkhemahan, mendaki gunung dan berakit. Di samping itu, Kita dapat menambah pengetahuan serta pengalaman. Dengan ini,, dapatlah kita menjadi
individu yang lasak, kreatif dan
berani menghadapi cabaran hari muka. Selain itu, kita dapat mendisiplinkan
diri mematuhi arahan jurulatih atau peraturan yang dikenakan. Lebih-lebih lagi, Rakan Muda
Rekreasi adalah sebahagian daripada
usaha negara untuk mencapai Wawasan 2020. Oleh
sebab itu, penyertaan pelajar dan belia dalam Rakan Muda Rekreasi amat-amat
dialukan. Hal ini demikian kerana
negara memerlukan golongan muda yang cekal, berdisiplin, berilmu dan mempunyai
ketahanan diri yang kukuh untuk menerajui negara pada masa akan datang.”
4.0 CARA MENINGKATKAN KEMAHIRAN
PENGGUNAAN PENANDA WACANA DALAM KALANGAN PELAJAR.
Murid banyak
melakukan beberapa kesilapan semasa menghasilkan penulisan yang baik. Kesilapan
yang dibuat mungkin melibatkan kesalahan penggunaan kata, tanda baca, ejaan dan
binaan ayat yang kurang tepat. Kadangkala, berlaku kesalahan penggunaan penanda
wacana yang berpunca daripada kurangnya pengetahuan tentang cara menulis,
kurang pasti tentang fungsinya serta tidak mematuhi aspek-aspek tatabahasa.
Misalnya, murid sering lupa dan lalai meletakkan tanda baca ( , ) selepasa
penanda wacana yang berfungsi sebagai frasa. Kesilapan kecil begini akan
menyebabkan murid gagal mendapat markah yang baik dalam penulisan walaupun
mampu menghasilkan wacana yang baik. Sehubungan dengan itu, beberapa cadangan
untuk meningkatkan kemahiran penggunaan penanada wacana dalam kalangan murid
disenaraikan seperti berikut:
a) Murid
haruslah banyak membaca pelbagai jenis teks penulisan sebagai meluaskan
pengetahuan dan menguasai banyak perbendaharaan kata termasuklah penanda
wacana. Dengan banyak membaca, murid akan dapat mengenali pelbagai jenis
penanda wacana dan memahami fungsinya dalam ayat-ayat dan perenggan yang di gunakan. Murid juga digalakkan merujuk kamus dan
tesaurus untuk mencari maksud frasa atau kosa kata yang tidak difahami.
b) Murid
harus digalakkan membuat latihan kendiri menyalin perenggan ayat yang
mengandungi penanda wacana dengan memberi fokus kepada ejaan dan penggunaan
tanda baca yang betul. Murid akan lebih memahami cara menulis dan menggunakan
penanda wacana yang betul ketika menyalin ayat-ayat yang dilihat. Selain itu,
latihan mengambil imlak sesuai dilakukan oleh guru semasa pengajaran dan
pembelajran di dalam kelas. Dengan cara ini murid di latih menjadi lebih mahir
menulis semula wacana yang disebut atau diperdengarkan kepada mereka dengan
ejaan dan tanda baca yang betul.
c) Dalam
meningkatkan kemahiran menggunakan penanda wacana, murid perlu membanyakkan
latihan membina dan melengkapkan perenggan ayat. Murid juga boleh memilih
penanda wacana yang paling sesuai daripada senarai yang telah disediakan oleh guru. Latihan begini
dapat melatih murid memahami fungsi penanda wacana dalam perenggan ayat.
Setelah itu, latihan tubi harus diteruskan agar pemahaman murid tentang
penggunaan penanda wacana menjadi mantap.
d) Untuk
memantapkan lagi kemahiran murid membina perenggan, murid dilatih menyusun ayat-ayat
yang telah disediakan supaya menjadi perenggan cerita mengikut urutan idea yang betul. Dengan cara ini, murid dapat
dilatih untuk menghasilkan wacana yang menepati aspek kohesi dan koheren.
Selain itu, murid akan menyusun dan menulis semula ayat yang lengkap dengan
penanda wacana yang sesuai untuk menghasilkan kesinambungan cerita.
e) Demi
meningkatkan kemahiran murid mengguna penanda wacana yang sesuai, murid dilatih
membina ayat sendiri untuk menghasilkan pertautan dan kesinambungan idea dengan
menyudahkan cerita yang diberi. Murid
yang kurang mahir boleh dilatih melengkapkan perenggan berpandukan
penanda wacana dan perkataan yang yang sesuai. Manakala murid yang sudah mahir,
digalakkan menghasilkan idea sendiri. .
f) Setelah
mahir membina ayat, murid boleh menulis wacana yang lengkap berpandukan topik
yang telah dibincangkan. Sebelum itu, murid juga digalakkan menulis wacana
berpandukan kerangka karangan yang disediakan. Tujuannya adalah supaya hasil
wacana tidak menyimpang daripada topik yang sepatutnya. Murid juga harus
mematuhi prinsip penulisan wacana, iaitu setiap wacana haruslah mempunyai
pengenalan , isi utama, ayat-ayat huraian dan kesimpulan. Wacana yang baik
ialah wacana ayng mempunyai pertautan idea yang disampaikan secara berurutuan.
Selain iut, murid juga wajarlah mengunakan penanda wacana ayng sesuai untuk
mempemerkan kesinambungan idea yang lebih berkesan.
g) Langkah
terkahir yang harus dipatuhi oleh murid agar berjaya menguasai kemahiran menghasilkan
wacana yang baik ialah mereka haruslah
membuat pemantauan kendiri ke atas hasil penulisan mereka. Setelah selesai
mengarang, murid seharusnya membaca semula untuk mengenal pasti kemungkinan
kesalahan yang mungkin berlaku semasa menulis seperti kesilapan ejaan, tanda
baca dan penggunaan tanda wacana yang kurang sesuai. pemantau kendiri akan
melatih murid lebih peka dan berhati-hati dalam menghasilkan wacana yang baik.
5.0 RUMUSAN.
Keindahan sesuatu bahasa dapat
dinilai daripada kesempurnaan kata dan ungkapan yang dibicarakan oleh
penuturnya. Bahasa Melayu adalah bahasa yang indah dan mudah dipelajari kerana
bahasa ini terbina daripada pembentukan kata, frasa, klausa, ayat dan wacana
yang sempurna. Penggunaan kata yang tepat akan membentuk ayat-ayat yang
bermakna. Seterusnya, akan menghasilkan wacana yang tinggi nilai tatabahasanya.
Wacana ialah unit bahasa yang melebihi batas ayat. Wacana disampaikan secara lisan atau bertulis. Ia terdiri daripada sejumlah ayat,
susunan ayat, ceraian bab, buku, dailog dan sebagainya yang memperlihatkan
perkembangan fikiran yang berturutan. Wacana yang utuh hasuslah menepati
ciri-ciri ketekstualan wacana iaitu mempunyai tautan (kohesi) , memperlihatkan
kesinambungan idea (koheren), mempunyai tujuan, pendengar atau penerima,
mempunyai maklumt baharu dan maklumt lama serta releven dengan situasi dan
ketika diujarkan. Bagi menjelaskan pertautan, pertalian dan kesinambungan idea
atau hujah, penanda wacana digunakan pada ayat.
Penanda wacana mempunyai pelbagai fungsi seperti
: menghubungkan idea dengan idea, menambah atau meluaskan idea, menunjukkan maksud idea yang
pertentangan, menunjukkan kesan dan akibat, membuat kesimpulan, menerangkan
maksud tempoh dan ketika dan juga menunjukkan
penegasan idea yang hendak disampai dalam sesebuah penulisan. Penggunaan
penanda wacana yang betul dan sesuai dalam sesuatu wacana akan menjadikan teks
itu dapat difahami, menarik dan bermakna. Wacana yang mantap haruslah
mengandungi idea utama, huraian idea, maklumat tambahan dan juga kesimpulan
idea. Semua ini dihubungkait secara berurutan dengan menggunakan penanda wacana yang sesuai.
Proses menghasilkan wacana yang baik harus dipelajari secara berperingkat
supaya penutur atau penulis dapat menhasilkan wacana yang baik. Dalam hal ini,
murid-murid haruslah diberi panduan yang lengkap cara-cara menguasai kemahiran
menggunakan penanda wacana yang betul dan sesuai semasa mereka menghasilkan
sesuatu wacana dalam bahasa Melayu. Latihan tatabahasa dan aktiviti membaca
dapat membantu murid-murid memahami dan menguasai kemahiran bahasa dengan baik.
Selain itu, guru-guru juga haruslah berperanan menyediakan bahan pembelajaran yang
sesuai di samping mengamalkan strategi pengajaran dan pembelajaran yang sesaui
dengan kebolehan murid.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan