Pengenalan
Bahasa
Melayu merupakan salah satu bahasa di dunia yang tergolong dalam jenis bahasa
aglutinatif atau juga dikenali sebagai bersifat derivatif. Jenis bahasa yang sebegini bermaksud
sebahagian besar daripada perkataan dalam bahasa Melayu ini perkembang melalui
proses pengimbuhan. Pengimbuhan yang di sebut ialah pengabungan morfem dengan kata dasar. Hasil daripada penbentukan pelbagai bentuk
akan akan dirangkaikan untuk menghasilkan binaan ayat-ayat yang lebih gramatis.
Selain itu, ia dapat berfungsi dalam menyampaikan maksud dan juga sebagai alat
komunikasi.
Bahasa
Melayu dianggap sebagai bahasa yang mudah dipelajari dan difahami. Ini adalah
kerana bahasa Melayu mempunyai konsep morfologi dan sintaksis yang ringkas dan mudah. Morfologi dalam bahasa
Melayu lebih didasari gabungan morfem serta proses pengimbuhan , pemajmukan dan
penggandaan dalam menghasilkan pelbagai jenis frasa. Gabungan frasa dan klausa
pula akan membentuk ayat dasar yang menjadi sumber kepada pembentukan ayat-ayat
lain. Oleh itu, terhasillah jenis –jenis ayat yang pelbagai seperti ayat
penyata, ayat seru, ayat perintah dan ayat tanya di samping ayat aktif dan ayat
pasif. Penggunaan pelbagai jenis
kelompok ayat ini berfungsi untuk menyampaikan maklumat, penerangaan dan
membuat perhubungan
Tidak
dapat dinafikan bahasa bahasa memainkan peranan yang amat penting dalam
menyampaikan sesuatu maklumat sama ada secara lisan atau pun tulisan. Oleh
itu , kerjasama pihak kerajaan dengan wartawan
di lihat sebagai satu hubungan yang perlu dieratkan demi menjayakan
usaha-usaha penyebaran maklumat. Menerusi hubungan inilah, khazanah ilmu dan
persuratan Melayu dapat di sebarkan dengan lebih meluas dan dapat bersaing
dengan bahasa-bahasa lain di duani. Hasil penulisan yang berbentuk ilmiah dan
bukan ilmiah dianggap sama penting dalam
perjuangan memartabatkan bahasa Melayu.
Kajian-kajian
dalam bidang morfologi dan sintaksis wajar dibuat supaya bahasa Malayu dapat
difahami dan pelajari dengan lebih mendalam. Kini terdapat ramai penahu-penahu
bahasa dan pengkaji yang menghasilkan rumus dan peraturan dalam bidang bahasa
Melayu. Usaha-usaha ini akan menjamin bahasa Melayu menjadi salah satu bahasa
yang unggul di peringkat antarabangsa.
1.0
Definisi
Morfologi Dan Sintaksis Menurut Penahu-Penahu Bahasa
Tatabahasa dalam bahasa Melayu
adalah satu peraturan atau sistem yang digunakan sama ada ada dalam bentuk
lisan ataupun tulisan. Bagi mendalami bidang liguistik bahasa Melayu, kita
haruslah memahami dengan lebih jelas bidang kajian tatabahasa iaitu bidang
morfologi dan sintaksis.
2.1. Definisi
Morfologi .
2.1.1. Menurut Nik Safiah Karim dalam Tatabahasa
Dewan Edisi Ketiga, morfologi ialah satu bidang ilmu bahasa yang
mengkaji perkataan-perkataan. Kajian morfologi meliputi aspek struktur, bentuk
dan juga penggolongan kata. Struktur kata bermaksud susunan bunyi ujaran atau
bunyi lambang yang bermakna dalam sesuatu unit bahasa. Bentuk kata ialah rupa
unit tatabahasa itu sendiri, sama ada berbentuk tunggal ataupun perkataan yang
terhasil daripada proses pengimbuhan, pemajmukan dan penggandaan. Manakala
penggolongan kata pula proses mengkategorikan perkataan berdasarkan bentuk dan
fungsinya.
2.1.2 Menurut
Kamus
Dewan Edisi 4 , Morfologi telah ditakrifkan sebagai satu kajian tentang
pembentukan kata dalam sesuatu bahasa. Kajian yang dimaksudkan adalah meliputi
jenis pengimbuhan , kata terbitan dan juga pemajmukan . Pengimbuhan adalah
proses bagaimana suatu kata dasar diperluaskan dengan menambah satu atau lebih
imbuhan. Bentuk-bentuk imbuhan ialah imbuhan awalan, akhiran , apitan dan juga
imbuhan sisipan. Kata terbitan ialah bentuk kata yang terdiri daripada kata
dasar yang telah mengalami proses pengimbuhan dan berubah maksud nahunya.
Pemajmukan pula bentuk kata yang wujud apabila dua kata dasar dirangkaikan
menjadi satu kesatuan sintaksis yang bermakna.
2.1.3 Secara
ringkas, Raminah Haji Sabran dan Rahim Syam telah menyetujui bahawa
Morfologi adalah satu bidang kajian bahasa yang mengkaji tentang perkataan dan
cara-cara pembentukannya. Definisi yang
ringkas ini menjelaskan bahawa kajian tentang bahasa adalah meliputi seluruh
aspek tatabahasa termasuk juga proses pembentukan dan struktur
ayat.
2.1.4 Menurut
Samsu
Yaacob dalam Senarai Semak Sistem Ejaan dan Tatabahasa Bahasa Melayu
( Edisi Kemas Kini ), morfologi dapat dijelaskan sebagai bidang linguistik
yang mengkaji bentuk-bentuk kata dan proses pembinaannya. Unit-unit morfologi dapat dibahagikan kepada morfem terikat dan
morfem bebas. Pembentukan kata yang turut dikaji dalam bidang moforlogi ialah
pembentukan kata tunggal, kata terbitan, kata ganda dan kata majmuk.
2.1.5 Pengertian
atau definisi morfologi menurut Marzukhi Nyak Abdullah ialah kajian
tentang struktur dalaman kata-kata ataupun bentuk-bentuk kata yang diujar.
Seterusnya, morfologi juga ditakrifkan sebagai bidang ilmu bahasa yang membicarakan
selok-belok struktur kata serta kesan-kesan perubahan struktur kata terhadap
golongan kata dan maksud perkataan.
2.1.6 Morfologi
mengikut pandangan Pitsamai Intrachat dalam bukunya Sintaksis Predikat Dalam Bahasa
Melayu , ialah kajian tentang sruktur kata yang melibatkan morfem dan
kata. Gabungan unit-unit tatabahasa yang
terkecil yang terdiri daripada morfem
bebas dan morfem terikat akan menghasilkan bunyi ujaran yang berfungsi dan
lebih bermakna.
Berdasarkan
kepada beberapa definisi yang telah diberikan oleh para penahu bahasa, jelaslah
bahawa morfologi ialah satu kajian
terperinci yang mengkaji nahu dan sistem bahasa yang terdapat dalam bahasa
Melayu. Kajian yang dibuat adalah menyeluruh kepada pembentukan kata dan
jenis-jenis penggolongan kata . Selain itu,
morfologi juga adalah kajian ilmu bahasa yang memperjelaskan lagi fungsi dan
maksud penggunaan kata yang diujarkan. Dalam
kajian ilmu linguistik, setiap morfem berfungsi gramatis dan penggunaan kata
yang betul dan sesuai akan menghasilkan maksud ayat yang gramatis juga.
Morfologi juga dapat dinyatakan sebagai proses penyusunan morfem secara
berperaturan. Proses pembentukan perkataan dari unit-unit tatabahasa ini
seharusnya melalui proses pengimbuhan sama ada melibatkan imbuhan awalan,
imbuhan akhiran, imbuhan apitan atau pun imbuhan sisipan. Hasil daripada susunan beberapa morfem akan
menghasilkan bentuk-bentuk kata seperti bentuk kata tunggal, kata terbitan,
kata majmuk dan kata ganti nama.
2.2. Definisi Sintaksis.
2.2.1. Menurut
kamus Dewan Bahasa Edisi Keempat, sintaksis bermaksud sebagai satu
cabang ilmu linguistik yang mengkaji
tentang peraturan dan susunan kata dalam sesuatu ayat
2.2.2 : Menurut Nik Safiah Karim dalam Tatabahasa
Dewan Edisi 3 , sintaksis adalah suatu kajian tentang hukum atau rumus
tatabahasa yang mengkaji kaedah pengabungan dan penyusunan perkataan untuk
membentuk ayat dalam sesuatu bahasa. Seperti pengkaji bahasa yang lain, beliau
turut mendefinisikan sintaksis sebagai satu cabang ilmu bahasa yang mengkaji
secara mendalam bentuk, struktur dan binaan sesuatu ayat. Sintaksis juga dimaksudkan sebagai
susunan kata-kata dalam sesuatu rangkaikata
atau ayat yang membentuk klausa
dan frasa.
Kesimpulannya,
sintaksis boleh dijelaskan sebagai suatu bidang ilmu linguistik yang mengkaji
proses pembinaan ayat. Binaan sintaksis ini seharusnya terdiri daripada
beberapa unsur seperti frasa dan klausa atau subjek dan predikat. Proses
pembinaan ayat ini didasari hukum dan peraturan yang tertentu agar ayat-ayat
yang dihasilkan mengandungi makna yang lengkap dan difahami. Pembinaan ayat
yang gramatis sewajarnya saling dilengkapi
frasa nama, frasa kerja, frasa adjektif atau frasa sendi nama yang digabungkan dengan
klausa bebas atau klausa tidak bebas.
2.0
ANALISIS
ASPEK MORFOLOGI DAN SINTAKSIS BERDASARKAN PETIKAN MINDA PENGARANG .
Berdasarkan
penulisan pada ruangan Minda Pengarang yang dipetik daripada
akhbar Berita Harian bertarikh 11
Oktober 2010 , berikut adalah kajian dan analisis yang menyentuh aspek
morfologi dan sintaksis .
3.1 Aspek
Morfologi.
3.1.1 : Struktur perkataan ialah susunan
bentuk-bentuk bunyi ujaran atau lambang yang menjadi unit bahasa yang bermakna.
Unit-unit terkecil dalam tatabahasa yang menjadi unsur perkataan dinamakan
morfem. Fungsi morfem adalah menjalankan tugas nahu. Setiap perkataan yang dihasilkan
terdiri daripada satu morfem atau pun
lebih . Morfem terbahagi pula kepada 2 jenis iaitu morfem bebas yang boleh berfungsi secara sendirian dan
morfem terikat yang digabungkan dengan morfem-morfem lain untuk menjadi lebih
bermakna. Contoh-contoh morfem yang
boleh dilihat daripada bahan kajian ialah :
Perkataan
|
Jenis morfem
|
Bilangan morfem
|
Kita
|
Morfem
bebas
|
1
morfem = kita
|
Pihak
|
morfem
bebas
|
1
morfem = pihak
|
Calon
|
Morfem
bebas
|
1
morfem = calon
|
Desakan
|
Morfem
terikat
|
2
morfem = desak + an
|
Merangkap
|
Morfem
terikat
|
2
morfem = me + rangkap
|
Dakwaan
|
Morfem
terikat
|
2
morfem = dakwa + an
|
Kedudukan
|
Morfem
terikat
|
3
morfem = ke + duduk + an
|
Disediakan
|
Morfem
terikat
|
3
morfem = di + sedia + kan
|
Berasaskan
|
Morfem
terikat
|
3
morfem = ber + asas + kan
|
Penambahbaikan
|
Morfem
terikat
|
4
morfem = pen + tambah + baik + an
|
Memperbaiki
|
Morfem
terikat
|
4
morfem = mem + per + baik + i
|
berketrampilan
|
Morfem
terikat
|
4
morfem = ber + ke + trampil + an
|
3.1.2 : Bentuk kata ialah bunyi ujaran atau
gabungan bunyi dalam sesuatu bahasa. Perkataan
terhasil apabila diucapkan atau ditulis dengan menggunakan
lambang-lambang huruf. Perkataan yang bermakna berfungsi untuk menyampaikan
maksud . Setiap kata yang gramatis memberikan makna yang tertentu. Bahasa
Melayu mempunyai beberapa jenis bentuk kata iaitu kata tunggal,kata terbitan/
pengimbuhan, kata majmuk dan juga kata ganda.
a)
Bentuk
Kata Tunggal :
Kata tunggal ialah bentuk kata yang terhasil
daripada satu morfem atau satu kata dasar. Kata tunggal tidak menerima sebarang
bentuk imbuhan serta tidak mengalami proses pengandaan dan pemajmukan. Selain
itu, bentuk kata tunggal boleh terdiri daripada satu suku kata atau lebih.
Contohnya :
Satu
suku kata
|
Dua
suku kata
|
Tiga
suku kata
|
Empat
suku kata
|
Lima
suku kata
|
Pun
Dan
Yang
Gus
Ia
|
Rendah
Sudah
Akan
Dengan
Sistem
Baru
Mahu
Pakai
Format
Segi
Bentuk
Subjek
Kira
Bidang
Sivik
Hanya
Aspek
Calon
Jika
Markah
Kita
Yakin
Dapat
Pihak
Sikap
Pilih
Kasih
Tidak
Mampu
Hati
Wakil
Sektor
Swasta
Ahli
Tokoh
Langsung
Satu
Saja
Ini
Anak
Pada
Insan
juga
atau
apa
namun
sahsiah
|
Ujian
Kelmarin
Timbalan
Perdana
Menteri
Bahawa
Sedikit
Kerana
Mulai
Prestasi
Pelajar
Selama
Soalan
Agensi
Sendiri
Sejajar
Supaya
Iaitu
Tiada
Malaysia
Pelbagai
Desakan
Dakwaan
Mengambil
Apatah
Teliti
Lagi
Adalah
Bersaing
|
Sementara
Akademik
Integriti
Aktiviti
Komposisi
Pemarkahan
Kerajaan
Memadai
Pelajaran
Perubahan
Pentaksiran
Memastikan
Memuaskan
Berteraskan
Menggunakan
Keputusan
Pencapaian
Pelajaran
Pemberian
Berteraskan
Beberapa
Utama
Ditangani
mekanisme
|
Peperiksaan
Penambahbaikan
Persekolahan
Kementerian
|
b)
Bentuk
Kata Terbitan :
Kata terbitan ialah bentuk kata yang dihasilkan
melalui proses pengimbuhan . Bentuk kata dasar atau kata tunggal akan
digandingkan dengan imbuhan awalan, imbuhan akhiran, imbuhan sisipan atau
imbuhan apitan. Imbuhan ialah morfem terikat yang tidak dapat berdiri sendiri
malah perlu dicantumkan dengan dengan kata tunggal atau kata dasar untuk
menghasilkan maksid yang lebih bermakna. Proses pengimbuhan akan menhasilkan 4
bentuk kata terbitan iaitu :
a) Kata
terbitan berawalan
b) Kata
terbitan berakhiran
c) Kata
terbitan bersisipan
d) Kata
terbitan berapitan
Contoh-contoh bentuk kata terbitan yang boleh
didapati daripada bahan kajian ialah seperti :
Jenis bentuk kata terbitan
|
Contoh
perkataan
|
Kata
terbitan awalan kata nama
|
pelajar / perintis
/
|
Kata
terbitan awalan kata kerja
|
terjawab
/ terpilih / termasuk / mengelak /
terancam / mengukur /
mengambil / melihat
/
|
Kata
terbitan awalan kata adjektif
|
mendalam /
berjaya /
|
Kata
terbitan akhiran kata nama
|
soalan
/
|
Kata
terbitan akhiran kata kerja
|
dakwaan
/ desakan /
pandangan / bantahan
/ tindakan /
|
Kata
terbitan apitan kata nama
|
kementerian
/ pelajaran / persekolahan / penggredan / pemarkahan /
pendidikan / pemarkahan /
|
Kata
terbitan apitan kata kerja
|
pemberian
/ peperiksaan / membangunkan /
perancangan / mengurangkan / memperbaiki
/ mengumumkan / pengajaran
/ pembelajaran /
|
Kata
terbitan apitan kata adjektif
|
kegagalan
/ kecemerlangan / kemajuan / separuh /
|
Kata
terbitan sisipan kata nama
|
( contoh tiada dalam teks )
|
Kata
terbitan sisipan kata adjektif
|
( contoh tiada dalam teks )
|
c)
Bentuk
Kata Ganda :
Kata ganda ialah bentuk kata yang dihasilkan dengan menggandakan
atau mengulangi kata dasar. Proses pengulangan dan pengandaan ini menghasilkan
bentuk pengandaan penuh, pengandaan separa dan pengandaan berentak . Bentuk
kata ganda penuh ialah mengandakan
keseluruhan kata dasar sama disertai imbuhan atau pun tanpa imbuhan.
Penggandaan sebahagian daripada kata dasar akan menghasilkan kata ganda separa.
Manakala kata ganda berentak pula ialah pengulangan vokal atau konsonan pada
kata dasar.
Contoh bentuk kata ganda yang diperolehi dari bahan
teks yang dikaji ialah seperti berikut :
Jenis
kata ganda
|
Contoh
kata ganda
|
Kata
ganda seluruh
|
Teka-teki
/ mana-mana /
kedua-dua
|
Kata
ganda separa
|
(Tiada dalam teks)
|
Kata
ganda berentak
|
(Tiada dalam teks)
|
Setelah dibuat analisis ke atas bahan teks kajian, penggunaan bentuk
kata ganda yang digunakan oleh penulis hanya bentuk kata ganda seluruh sahaja.
Oleh itu, beberapa contoh bentuk kata ganda yang boleh ditunjukkan ialah seperti berikut :
a) kata
ganda seluruh = berlari-larian / murid-murid /
rama-rama / tersenyum-senyum
/
b) kata
ganda separa = lelaki / jejentik
/ pepohon /
bebola / kekuda / sesawang /
c) kata
ganda berentak = terang-benderang /
licin-licau / batu-batan /
kering-kontang /
d)
Bentuk
Kata majmuk :
Bentuk kata majmuk
boleh ditakrifkan sebagai bentuk kata yang mengalami proses merangkaikan
dua kata dasar atau lebih . Pembentukan kata majmuk akan membawa makna yang
baru jika dibandingkan dengan makna asal kata dasarnya. Ciri-ciri yang ada pada
kata majmuk ialah perkataan ini dieja terpisah tetapi berfungsi senagai satu
unit. Kata majmuk juga tidak boleh menerima sebarang imbuhan sisipan atau
unsur-unsur lain. Pembentukan kata majmuk terbahagi kepada 3 kelompok iaitu rangkaian kata bebas ,
istilah khusus dan kiasan yang meliputi simpulan bahasa.
Hasil daripada analisis ke atas
teks kajian ini, didapati tidak ada sebarang penggunaan bentuk kata majmuk yang
digunakan oleh penulis dalam menyampaikan isi kandungan teks. Walau bagaimana
pun, berikut adalah beberapa contoh yang boleh di terima sebagai bentuk kata
majmuk .
a) Rangkaian
Kata Bebas = gambar rajah / jalan raya / alat tulis
/ terima kasih /
b) Istilah
Khusus = lut sinar / garis pusat / tabung uji
/ cakera padat /
c) Kiasaan
( simpulan bahasa) = buah hati / anak emas / berat tulang /
duit kopi /
a) Golongan Kata Nama
b) Golongan Kata Kerja
c) Golongan Kata Adjektif
d) Golongan Kata Tugas.
Kata nama adalah merujuk kepada sejumlah perkataan
yang menjadi unsur utama dalam binaan
frasa. Lazimnya, kata nama menerangkan
nama orang, benda atau konsep. Kata nama boleh dikategorikan kepada 3 jenis
iaitu kata nama khas, kata nama am dan
kata ganti nama . Kata nama khas ialah
kata nama yang merujuk kepada nama orang dan nama sesuatu benda yang ditulis dengan
ejaan huruf besar dipangkal perkataan. Kata
nama am pula merujuk kepada benda, orang atau perkara yang umum sifatnya.
Manakala kata ganti nama pula
terbahagi kepada kata ganti nama diri yang merujuk orang dan kata ganti nama
tunjuk yang menerangkan benda atau perkara yang dirujuk. Ciri-ciri yang boleh
dikesan pada kata nama ialah kata nama boleh didahului dengan pendojoh bilangan
dan boleh dibilang. Selain itu, kata nama dapat dirangkaikan bersama frasa
adjektif agar lebih jelas maksudnya. Proses pengimbuhan kata nama bersama
imbuhan awalan ‘peN’ dan akhiran ‘wan’ dapat digabungkan untuk menghasilkan
suatu kata yang lebih jelas maknanya.
Contoh kata ganti nama yang diperolehi ialah seperti
berikut :
Kata
Nama Am
|
Kata
Nama Khas
|
Kata
Ganti Nama
|
Kata
Nama Am Hidup
-
Menteri
-
Pelajar
-
Calon
-
Tokoh
|
Kata
Nama Khas Hidup
-
Tan Sri
Muhyiddin Yassin
-
Timbalan
Perdana Menteri
-
Menteri
Pelajaran
|
Kata
Ganti Diri
-
Kita
-
Nya
-
Mana-mana
|
Kata
Nama Am Tak Hidup
-
Ujian
-
Subjek
-
Aktiviti
-
Sekolah
-
Wakil
-
Peperiksaan
-
Kementerian
-
Agensi
-
Kerajaan
-
Akademik
|
Kata
Nama Khas Tak Hidup
-
Ujian
Pencapaian Sekolah Rendah
-
Sijil
Pelajaran Malaysia
-
Lembaga
Peperiksaan Malaysia
-
Penilaian
Menengah Rendah
|
Kata
Ganti Tunjuk
-
Ini
-
itu
|
Kata kerja ialah perkataan yang menjadi unsur utama
dalam pembinaan sesuatu frasa kerja dan boleh disertai oleh beberapa unsur lain
seperti kata bantu, objek , pelengkap dan keterangan. Zaaba (
1965 ) menjelaskan kata kerja sebagai satu penerangan tentang perbuatan atau
mengerjakan sesuatu. Kata kerja diabagikan kepada 2 kategori iaitu ; kata kerja
tidak transitif dan kata kerja transitif
Kata
Kerja Transitif
|
Kata
Kerja Tidak Transitif
|
Kata
kerja transitif aktif
-
mengumumkan
-
memuaskan
-
memansuhkan
-
mengunakan
-
memperbaiki
-
melakukan
-
menyarankan
|
Kata
kerja tidak transitif berpelengkap
-
memadai
-
dipantau
-
dibuat
-
dikekalkan
|
Kata
kerja transitif pasif
-
diguna
-
ditangani
-
disediakan
|
Kata
kerja tidak transitif tanpa pelengkap
-
peperiksaan
-
berkemahiran
-
dimansuhkan
|
Kata adjektif yang juga dikenali sebagai
kata sifat merupakan unsur utama dalam frasa adjektif. Kata adjektif berfungsi
untuk menerangkan sifat atau keadaan sesuatu frasa nama dan mudah dikenali
kerana kata adjektif ini boleh disertai dengan akat penguat sebagai kata hadapannya. Kata penguat yang boleh digunakan
bersama kata adjektif ialah amat, sangat,
sungguh, paling atau nian. Selain
itu, imbuhan awalan ‘ter’ dan ‘ se’
sesuai digunakan diawal kata adjektif bagi menerangkan maksud yang lebih
jelas.Contoh : ‘terbaik’, ‘terkaya’, ‘seharum’, ‘secantik’. Frasa adjektif boleh digandakan dengan kata awalan ‘se’ dan
akhiran ‘nya’ unutk menjelaskan maksud yang lebih bermakna. Contoh :
‘sedalam-dalamnya’ , ‘setinggi-tingginya’.
Selain itu, kata adjektif juga
boleh disertai kata nafi seperi ‘bukan’ atau ‘tidak’. Berdasarkan kenyataan
yang dibuat oleh Nik Safiah Karim
dalam Tatabahasa Dewan, kata
adjektif dapat dikelaskan kepada 9 jenis. Namun begitu, hasil daripada kajian
yang dibuat pada bahan teks ini, kata adjektif yang digunakan oleh penulis
hanya menyentuh sebahagian kecil jenis kata adjektif sahaja.
Contoh-contoh kata adjektif yang diperolehi dari
teks ialah :
Jenis
kata adjektif
|
Contoh
kata adjektif
|
Kata
adjektif keadaan
|
Berjaya /
moden /
|
Kata
adjektif warna
|
(tiada dalam teks )
|
Kata
adjektif ukuran
|
Mendalam
/ depan /
|
Kata
adjektif bentuk
|
( tiada dalam teks )
|
Kata
adjektif waktu
|
Baru /
|
Kata
adjektif jarak
|
( tiada dalam teks )
|
Kata
adjektif cara
|
Teliti
/
|
Kata
adjektif perasaan
|
Kasih
/ yakin
/
|
Kata
adjektif pancaindera
|
( tiada dalam teks )
|
d) Golongan Kata
Tugas
Lazimnya kata tugas akan hadir dalam ayat, klausa
atau frasa. Kata tugas berfungsi sebagai penghubung, penerang, penentu,
penguat, pendepan, pembantu, penegas, penafi, pembenar, pemeri dan tugas-tugas
agar struktur dan maksud ayat menjadi lebih bermakna dan jelas. Secara
ringkasnya kata tugas dapat dikelompokkan kepada 4 fungsi utama iaitu :
a) Kata
Penyambung Ayat
b) Kata
Praklausa
c) Kata
Prafrasa
d) Kata
Pascakata
Berikut adalah contoh-contoh kata tugas yang diperolehi
daripada bahan kajian:
Kata
tugas
|
Contoh
kata tugas
|
Kata
penyambung ayat
-
Kata hubung
gabungan
-
Kata hubung
pancangan
|
-
dan /
atau / sebaliknya / kemudian
/
-
yang /
kerana / supaya
/ untuk /
sebelum / selepas
/ walaupun / namun /
selain itu /
|
Kata
praklausa
-
kata seru
-
kata tanya
-
kata perintah
-
kata pembenar
-
kata pengkal
ayat
|
(
tidak ada dalam teks )
|
Ayat
prafrasa
-
kata bantu
-
kata penguat
-
kata penegas
-
kata nafi
-
kata pemeri
-
kata sendi
nama
-
kata arah
-
kata bilangan
-
kata adverba
|
-
telah / hendak
/ akan /
-
agak /
-
apatah /
-
tidak /
bukan
-
ialah /
adalah /
-
di /
ke / dari
/ untuk / pada / bagi /
-
sudut /
-
Semua /
beberapa /
-
( tiada dalam
teks )
|
Kata
pascakata
-
Kata penekan
-
Kata pembenda
|
-
tentunya /
sebaliknya
-
calonnya /
|
3.2 Aspek Sintaksis
Dalam
bahasa Melayu sintaksis merupakan peringkat
pembentukan konstruksi ayat yang melahirkan ayat-ayat gramatis. Setiap
binaan ayat terhasil daripada satu
gabungan dan susunan unit-unit kecil rangkaikata yang terdiri daripada 2 unsur
iaitu frasa dan klausa ataupun dikenali sebagai subjek dan pradiket . Unsur-unsur
yang terdapat dalam subjek ialah Frasa
Nama manakala unsur-unsur yang terdapat dalam pradiket ialah Frasa Kerja, Frasa
Sendi Nama, Frasa Adjektif atau Kata Tugas yang menjadi penerang kepada unsur
subjek.
Contoh : Encik Ahmadi
amat rajin
dan cekap dalam
tugasnya.
( Subjek=Frasa
nama) ( Pradiket =
keterangan )
Binaan ayat yang lengkap dan
gramatis adalah tertakluk kepada satu ayat
dasar yang menjadi sumber kepada pembentukan semua jenis ayat yang lain .
Jenis ayat-ayat lain ialah ayat terbitan
iaitu pola ayat yang lebih kompleks dan panjang kerana ditambah dengan
unsur-unsur frasa pada subjek dan pradiketnya. Terdapat 2 jenis ragam ayat iaitu
ayat aktif dan ayat pasif. Ayat aktif
ialah ayat yang mengutamakan subjek asal sebagai unsur diterang dan menjadikan
kata kerja sebagai penerang unsur subjek. Ayat
pasif pula mengutamakan subjek terbitan sebagai unsur diterang .
Hasil daripada analisis yang dibuat, teks ini tidak
mengandungi ayat-ayat pasif. Walau bagaimanapun, contoh-contoh ayat aktif yang masih boleh diperolehi
daripada teks ini.
Ayat aktif
:
a)
Timbalan
Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin merangkap Menteri Pelajaran mengumumkan
bahawa UPSR akan dikekalkan dengan melakukan sedikit penambahbaikan.
Subjek
( Frasa nama )
|
Kata
Kerja
|
Pradiket
(Keterangan)
|
Timbalan
Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin merangkap Menteri Pelajaran
|
-mengumumkan
|
-bahawa
UPSR akan dikekalkan dengan melakukan
sedikit
penambahbaikan
|
b)
Kementerian
melalui Lembaga Peperiksaan Malaysia akan memastikan aspek integriti
pentaksiran supaya tiada sekolah mengamalkan sikap pilih kasih terhadap mana-mana
calon dalam pemberian markah.
Subjek
|
Kata
kerja
|
Keterangan
1
|
Keterangan
2
|
Kementerian
melalui Lembaga Peperiksaan Malaysia
|
akan
memastikan
|
aspek
integriti pentaksiran
|
supaya
tiada sekolah mengamalkan sikap pilih kasih terhadap mana-mana calon dalam
pemberian markah.
|
c) Kementerian
Pelajaran turut melakukan ujian perintis membabitkan 50 buah sekolah pada 2008
dan 500 lagi tahun lalu bagi melihat kesesuaian cadangan yang bakal
dilaksanakan itu.
Subjek
|
Kata kerja
|
Keterangan 1
|
Keterangan 2
|
Kementerian
Pelajaran
|
turut
melakukan
|
ujian
perintis membabitkan 50 buah sekolah pada 2008 dan 500 lagi tahun lalu
|
bagi
melihat kesesuaian cadangan yang bakal dilaksanakan itu.
|
3.2.2 Jenis-jenis Ayat
Dalam bidang sintaksis, kajian yang
dibuta bukan sahaja kepada ragam ayat malah meliputi struktur dan jenis-jenis
ayat. Secara umumnya, jenis ayat terbahagi kepada 4 jenis. Ayat-ayat yang
berbeza ini memberi penjelasan dan perbezaan dari aspek intonasi dan fungsinya.
Jenis ayat yang dimaksdkan ialah ayat penyata, ayat tanya , ayat seru dan ayat
perintah.
a) Ayat
penyata
Ayat
penyata diucapkan untuk membuat sesuatu penyataan atau mengemukakan keterangan
tentang sesuatu perkara.Oleh itu, ayat penyata juga dikenali sebagai ayat
keterangan. Contoh :
i)
Jiran saya
seorang lelaki berbangsa Cina.
ii)
Mereka datang
bertiga.
iii)
Saya tidak akan
hadir.
b)
Ayat
Tanya
Ayat tanya pula diucapkan dengan
intonasi yang berbeza jika dibandingkan dengan ayat oenyata kerana ayatbtanya
diakhiri dengan tanda soal. Fungsi ayat ini ialah untuk menyoal atau mengemukan pertanyaan dan juga mendapatkan maklumat yang diperlukan.Ayat
tanya boleh digunakan tanay atau tanpa kata tanya. Contoh ayat tanya ialah :
a) Siapakah
yang datang bersama awak ?
b) Apa
khabar ? Sihat ?
c) Lukisan
ini berharga seribu ringgit ?
d)
Ayat
Seru
Ayat seru pula ialah ayat yang
menggunakan tanda seru dikahir ayat dan
kata seru dipangkal ayat untuk menyatakan sesuatu perkara yang
mengambarkan perasaan. Ayat seru
dilafazkan dengan nada yang menggambarkan perasaan seperti marah, terkejut,
hairan, sedih dan sebagainya. Contoh:
a) Oh,
Tuhanku !
b) Amboi,
berseri-seri dari tadi !
c) Eh,
awak lagi !
d)
Ayat
Perintah
Ayat perintah sering digunakan
dalam memberikan arahan dan perintah kepada seseorang. Fungsi ayat ini ialah
untuk menimbulkan sesuatu tindakan . Ayat perintah diucapkan dalam bentuk
suruhan, larangan, silaan atau permintaan . Contohnya :
a) Jangan
pijak rumput.
b) Sila
datang lagi.
c) Tolong
matikan suiz.
Analisis yang dibuat ke atas bahan teks menunjukkan
penulis lebih banyak mengguna ayat jenis ayat penyata dan tidak terdapat jenis
ayat seru, perintah mahu pun ayat tanya.. Contoh
ayat penyata yang dikesan dalam bahan kajian ialah :
a)
Berikutan
keputusan itu, mulai 2016 UPSR akan menggunakan format baru dengan beberapa penambahbaikan dari segi bentuk dan
komposisi subjek.
b)
Pelajar,
guru dan sekolah adalah pihak yang
terbabit secara langsung dalam memastikan berjaya atau gagalnya pelaksanaan
perunahan baru yang dicadangkan itu.
c)
Pendidikan
adalah proses membangunkun insan sebab itu setiap perubahan memerlukan
perancangan teliti kerana jika tersilap langkah ia bukan hanya menjejaskan masa
depan rakyat, malah kemajuan negara juga boleh terancam.
d)
Teka-teki
mengenai kedudukan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah dan Penilain Menengah Rendah
sudah pun terjawab.
e)
Antara
perubahan yang dicadang termasuklah mengambil kira bidang utama dengan 60
peratus penggredan berasaskan akademik terpilih dan selebihnya berteraskan
aktiviti kokurikulum atau sivik.
3.0
Refleksi
Daripada Analisis.
Satu
analisis dan kajian tentang morfologi dan sintaksis telah dihasilkan
berdasarkan kepada petikan Minda Pengarang yang bertajuk ‘Sistem Baru Ganti PMR Mampu Kurangkan
Tekanan Peperiksaan’ diambil dari Berita
Harian bertarikh 11 Oktober 2010. Setelah dibuat penelitian dan kajian ,
teks ini boleh diangkat sebagai satu hasil penulisan yang sesuai untuk bacaan
umum khasnya golongan pelajar ataupun bukan pelajar. Ini adalah kerana
keterangan isi kandungannya yang jelas dan disokong pula oleh penggunaan kata
dan struktur ayat yang jelas dan tepat juga.
Jika
dikaji dari aspek morfologinya, penulis didapati menggunakan frasa-frasa yang
mudah dan jelas maknanya. Walaupun terdapat akronim di gunakan di dalam teks
ini, namun penerangan maksud kata ini jelas diberikan. Penggunaan golongan kata
dan bentuk kata yang tepat dan sesuai dengan maklumat yang hendak diketengahkan
dalam penulisan, menjadikan bahan teks ini mudah difahami pembaca khasnya
penutur jati bahasa Melayu. Sementelahan pula isu yang diutarakan oleh penulis
adalah isu penting yang menjadi bualan dan sering didebatkan dikalangan
ibu bapa, orang ramai dan para guru khasnya.
Walaupun
penulis menggunakan ayat-ayat kompleks iaitu ayat-ayat yang panjang , namun ia
tidak menimbulkan kesukaran kepada para pembaca untuk memahami maklumat atau
isu yang dibincangkan. Ini adalah kerana penulis lebih cenderung menggunakan
ayat jenis ayat aktif. Ayat aktif mengutamakan subjek dan objek dan disokong dengan pradiket yang menjadi
penerang kepada unsur subjek. Dengan penggunaan ayat yang begini akan menarik
minat pembaca untuk terus membaca.
Jenis
ayat yang diguna hanya tertumpu kepada ayat penyata semata-mata. Tidak ada
sebarang unsur-unsur ayat tanya, ayat seru
mahu pun ayat perintah yang digunakan oleh penulis dalam menyampaikan
penulisannya. Hasil penulisan yang begini dikira padan dengan isu yang
dibincang oleh penulis dan dianggap sesuai dengan artikel jenis perbincangan
ini. Sekiranya jenis ayat seru atau ayat perintah yang digunakan, sudah tentu
artikel ini akan kedengaran agak
janggal.
5.0 Penutup
Tatabahasa
adalah satu peraturan atau sistem dalam sesuatu bahasa. Dalam bahasa Melayu,
bidang kajian tatabahasa dan sistem bahasa dianggap amat penting kerana sistem
bahasa yang mantap akan menjadi sesuatu bahasa itu releven dan sesuai diguna
pakai di sepanjang masa atau zaman. Kini, bahasa Melayu telah banyak berubah.
Bermula dengan penggunaan kata yang pelbagai jenis dan kelompok, ditambah pula
dengaan penggunaan istilah-istilah baru menjadikan penggunaan bahasa Melayu
semakin luas dalam segenap bidang dan lapisan. Oleh
itu, adalah menjadi tanggungjawab semua agar bersama-sama mendukong cita-cita
negara untuk mendaulatkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmiah.
terima kasih...sangat membantu saya :)
BalasPadamsangat membantu
Padamalhamdulillah sangat membantu....
BalasPadamassalamualaikum, saya nak tanya ,
BalasPadamboleh ke sesuatu perkataan itu tergolong lebih daripada satu golongan kata ?